Stromberg

Direktlänk till inlägg 16 april 2013

Vår i luften!

Av Malin Strömberg - 16 april 2013 17:41

Nu börjar det kännas lite som vår i luften! Ljumma vindar och varmt och skönt när solen är framme!!

Är ju super härligt, dock liite tråkigt att vi inte tar oss över ån nu med Max... Fullt med vatten på isen!! Nu får man nöja sig med att gå ner till vår lilla skog, men han trivs ju bara han får springa löst och då får lill skogen duga.   


Har haft en grym dag på jobbet idag med en massa och göra. Knappt hunnit suttit ner ens på lunchen, så nu värker mina vader....   Vi håller på flytta till vårat ny renoverade personalrum, så det har blivit en del springande fram och tillbaks med grejer...Och därimellan ska man försöka hinna jobba lite oxå?! 

Men det blir ju bra när det är klart!!   


Tänkte väl ändå ta en kvälls "koppel prommis" med vovven. Är ju så skönt när det inte är så kallt ute!! "Fuskade" ju igår och hade honom bara lös på tomten/lill skogen.....

Ihelgen blev det lite längre koppel turer både lör och sön. Lördag gick vi från g-holm till bosvedjan så det blev ganska långt och på nya marker oxå! Men han skötte sig bra! Som vanligt drar han lite onödigt mycket precis i början men sen lugnar han ner sig...


Jag skulle vilja träna mer på inkallning i nya miljöer och ev med störningar, för han känns inte riktigt hundra på det. Dock är han ju bara drygt 9 månader och då kan man kanske inte räkna med 100 % lydnad då det kommer störningar men känner mig ändå lite väl osäker på honom....

Så jobbigt när man bor så nära vägen och det går ju så fort när han sätter iväg och får man då inte stopp på honom blir man ju en aning nervös?! Tur det är lös snö nu så tro han lessnar efter ett tag om han drar iväg i djupsnön....

Igår när vi va på tomten drog han som en avlöning till grannen som va ute!! Har ju lixom spärrat för så det inte ska va allt för lätt att springa över till grannarna men han är för klok för de avspärrningarna.... Han sprang ju bara runt istället, och FORT går det!!   

Men sen när han hade hälsat ordentligt på henne kom han ju dock när jag ropade... Han vill ju såå jätte gärna hälsa på allt folk??!   

Vi kommer sätta upp ett stängsel mot storvägen sen bara tjälen går ur så man kan gräva, så det inte blir så lätt och lockande att dra åt det hållet iaf! Är ju sån trafik där så man vill ju ta det säkra före det osäkra...


Nästa vecka ska vi börja en ny kurs!!   

Fick frågan igår om jag vill gå fortsättnings kursen på den kursen vi gick nu i vinter, och det vill vi ju GÄRNA!!   

Jag trodde ju det va fullt på den kursen och dom andra som gick på valp kursen skulle inte gå på fortsättnings kursen förrän till hösten. Jag tyckte det kändes så långt till dess och ville ju gå på nåt nu i vår, så hade anmält mig till en lydnads kurs Steg 1 i Timrå. Dock avanmälde jag mig från den då jag fick frågan om denna kurs då Max verkligen svarar bra på inlärning med klicker. Och så är det ju även lite mer än bara lydnad på denna kursen, typ trick träning och sånt... Lite av varje alltså och det gillar vi!!

Och så blev det i kända lokaler (på www.tinashundliv.se i nacksta) och med en instruktör som vi båda är vana vid!

Nu är det tydligen inte så vanligt att man går fortsättningskursen så direkt efter valpkursen, men vår snälla instruktör tyckte att vi va duktiga nog att gå den redan nu!!   SUPER kul att höra!!

Sen va ju även Max äldst av valparna på förra kursen oxå.....   


Ska iallafall bli super spännande att komma igång med en kurs igen!! Så på tisdag kväll sätter vi igång!

Måste kanske köpa en ny klicker då den jag har ha spruckit..... den är välanvänd!!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Strömberg - 16 juni 2013 15:48

Idag provade vi för första gången o lägga ut ett litet blodspår till Max och hej va det gick undan....?!    Tror han tyckte det va kul, kanske va lite väl ivrig men det är ju lite av hans signum.    Han gick fel en gång då han skulle korsa en sti...

Av Malin Strömberg - 27 april 2013 19:37


Jag är lite dålig på att uppdatera här... Och tiden går så fort så man hänger nästan inte med själv?! Hinner knappt blinka så har det gått en vecka till.... Valborg på tisdag och snart bara 3 veckor kvar tills jag och mamma åker till Kreta??!!   ...

Av Malin Strömberg - 20 april 2013 15:45

Idag har vi varit en sväng på djuraffären och kollat!! Mycket spännande tyckte Max och STORA ben hade de.....   Han skötte sig bra trots allt...Måste ju träna i alla miljöer då han har så lätt att bli lite väl ivrig och ofokuserad på nya plats...

Av Malin Strömberg - 9 april 2013 17:37

Ja jag är så nöjd med min lilla vovve!! Han sköter sig exemplariskt vid koppelpromenader, bara liite dragig de första typ 5 minuterna och det är väl för att han är lite pigg att komma iväg?! Ihelgen ha jag och gubben varit ut med honom 2 svängar bå...

Av Malin Strömberg - 5 april 2013 15:11

Då har man gjort en arbetsvecka igen, dock en 4 dagars och det är ju inte helt fel. Ha varit förkyld och risig hela veckan så det har varit liite tung jobbat men det går ju bara man vill!?      På hundsidan har det väl inte hänt så mycket. Han är...

Ovido - Quiz & Flashcards