Stromberg

Alla inlägg under mars 2013

Av Malin Strömberg - 31 mars 2013 13:43

Tänkte jag skulle skriva ett litet inlägg från våran påsk semester....


Vi har tur med vädret då solen ha strålat både igår och idag. Blev pimpling på sjön igår dock ingen fisk, inte ens ett napp....

Men vad gör det när solen värmer?!  


Gubben myser med skoterkörning (jo jag ha oxå kört liite), och Max ha fullt upp med att hinna vara med överallt!

Nu får man verkligen se om man har nån pli på honom och jag kan ju verkligen erkänna att det är lite skillnad mot att vara hemma med det trygga och lugna....

Ha nog "nejjat" honom mer här på 1 dag än jag behövt göra hemma på flera veckor....

Så mycket nytt här så han råkar visst glömma bort liite hur man uppför sig?!   

Men samtidigt super bra att få träna på lite störningar för han kan ju inte leva i en skyddad värld hela livet!

Det som väl kanske är det som han/vi har lite besvärligt med är dessa djur som han inte är van vid, hästar, tjurar och får....Och som alltid när han är osäker på nåt tar han ju till skällandet. Hästarna som han lyckas få att röra på sig när han skäller triggar honom nåt enormt till nån sorts "tomgångs vallning"?? Han springer fram och tillbaks längs hagen och ibland in i hagen och skäller skäller och skäller....   

Vi har tagit honom till hästarna då vi haft honom i koppel så han fått komma riktigt nära dom utan att skälla, och då går det ju bra, men så fort han är lös drar han dit och sätter igång.

Han blir som blockerad då han skäller och hör ingenting då man försöker tillrättavisa honom.

Nu har vi för husfridens skull satt han i ett långt rep som han går omkring och drar på. Då är han mycket lugnare och så OM han är på väg att ta fart mot hästhagen kan man få stopp på honom.  


Han skulle behöva vara här i en vecka så man fick tid att träna bort de där dumheterna....

Skotrar är oxå roliga att valla tycker han?! Dom springer han runt och runt, och så givetvis skäller han.


Så han har som sagt fullt upp här och igår kväll hade vi en rejält utslagen hund!!    

Finns även en riktigt elak katt här som Max lyckades hamna i luven med. Vi vet inte om han fick nån liten reva i ögat eller nåt men igår kväll va han svullen och väldigt irriterad i ögat, men idag som vanligt, så han vilade väl bort det onda?!


Men som sagt, annars trivs vi och mår gott!

Karlarna (gubben, pappa och brorsan) är ute på skoter tur idag, så det blir bara jag och mamma till eftermiddas fikat idag som vi ska ta nu!!


Ha en fortsatt trevlig påsk!!!   

Av Malin Strömberg - 28 mars 2013 19:39

Ja då va det äntligen långhelg!!

 Och skärtorsdag betyder ju resa till blåkulla men jag tror jah hoppar över det i år och tar en tur upp till andersnäset imorgon istället....  


Ikväll när jag höll på busa lite med Max med en boll i luften så kom det fram ett nytt trick helt plötsligt (en del av de trick han lärt sig har upp kommit vid allmänt bus och jag haft klickern i handen för att vi kanske tränat nåt innan).

Nu blev det iallafall så att han hoppade upp och "pussade" mig!!   Jag stod alltså upp helt vanligt..

Så nu ska jag ta tillvara på det tillfället och försöka träna vidare på det. Körde några gånger till efter första pussen men det är ju inte så lätt i början. Nån puss lyckades han med men hoppa upp klickade jag oxå för nu i början så får vi ta det vidare därifrån..

Han kan nu även stoppa in huvudet i halsbandet när man håller fram det!!   Det tricket hade man fått 20 poäng för på avslutnings tävlingen på kursen vi gick, så de va ju liite synd att han inte kunde det då?!    


Nä nu ska jag kolla lite på antikrundan och kanske slumra en stund som jag "ibland" brukar göra....   

Av Malin Strömberg - 27 mars 2013 19:26

Ja ikväll ha vi varit ut på en koppelpromenad!

Har bestämt mig att jag måste ta mig i kragen och träna lite mer koppelträning...  

Är ju så lätt att kvällarna efter han varit på dagis, ta en tur på tomten/skogen där han kan springa löst.  

 Snabb och effektiv rastning men som sagt han kan ju vara riktigt jobbig att gå med i koppel/sele ibland så nu tänkte jag försöka att ta små koppel turer åtminstone varannan dag på veckorna. Givetvis älskar han att springa löst men man måste ju träna på annat ibland oxå...

Ikväll va han super duktig med mycket kontakt och gick i stort sett hela tiden bredvid. Han kan ju verkligen gå bra bara han vill, vet så väl hur man gör men har såå lätt att när det blir lite väl mycket dofter och lockelser hänga sig i selen/halsbandet....  

Sen brukar han faktiskt sköta sig riktigt bra när det bara är antingen jag eller husse som går med honom, men däremot brukar problemen komma då vi är ute på promenad alla 3?! Vet inte om det blir mer flamsigt då eller va det är?? Och så är det ju oxå svårare för honom att gå bra när vi är på nya platser, men det blir säkert bättre bara han blir lite äldre och mognare och mer "världsvan"....

Är väl bara att fortsätta o träna med klickern i högsta hugg!!   


I söndags blev lill gubben hela 8 månader oxå!! Tiden går.....


Har nu oxå bytt foder från Royal Canin till Eukanuba och är väldigt nöjd med bytet!! Hans aptit är MYCKET bättre, avföringen mer stabil (fast och regelbunden) och nu hoppas jag oxå att rinnet ur ögonen ska minska. Han har inte ätit det längre än en vecka än så det kanske kommer märkas mer förändringar när han ätit det längre?!


Själv har jag känt mig liite risig ikväll....frusen och lite risig i halsen men hoppas att jag ska sova bort det som jag brukar?!!   

På fredag bär det ju av upp till Andersnäset med skotern på släp och så blir det påsk firande med förhoppningsvis lite vårsol, och då har man ju inte tid att vara sjuk??!


Nu ska man glo på lite tv och VILA!!

Av Malin Strömberg - 25 mars 2013 19:26

Ja det ha verkligen hänt mycket sen sist jag skrev!!

Lillgubben är inte så liten längre utan hela 8 månader??!! Vart ha tiden tagit vägen??

En liten sammafattning av vad som hänt:

Han är rumsren förstås.....

Han går på hunddagis och trivs som fisken med sina buskompisar!!

Varit upp till Andersnäset 2 gånger utan några problem.

Gått på valpkurs/lydnadskurs och lärt sig en del, men vi fortsätter o träna o träna...

Ha blivit kastrerad!


Han är en super mysig kille med mycket personlighet och väldigt lyhörd och lättlärd(när han själv vill förstås..).

Älskar att spåra i skogen, och tror att han även kommer älska agility när vi väl sätter igång med det på allvar. Hoppa hinder och slalom va väl det som gick snabbast och det han verkarde gilla mest på kursen?! Allt som går fort....


Har anmält honom till en lydnads kurs nu i vår och planen är väl att börja på nybörjar agilitykurs till hösten.


Ska ta mig i kragen och uppdatera mera här i bloggen nu framöver dels för min egen skull då det är kul att gå tillbaks och läsa och förhoppningsvis se hur han utvecklas....   


Här kommer några vackra bilder på honom som Johanna tagit med sin systemkamera!! Blir riktigt fina bilder...


     


Och så 2 som jag tagit själv...

Mys i sin korg!

 


En stilig herre!!

 

Ovido - Quiz & Flashcards